zaterdag 11 december 2010

Social Media vs Strategisch management

Op 23 juni schreef ik een blog met vrijwel dezelfde titel.
In die bijdrage stond de vraag centraal:
"wat is de impact van Social Media op organisaties?"

Een ander citaat uit die blogbijdrage:
Gaandeweg groeit het besef dat we niet meer kunnen 'managen' zoals we dat tot nu toe gewend waren. De strategische manager zit op het topje van een piramide en maakt vanuit zijn positie een plan voor de organisatie. Goede communicatie naar beneden 'does the trick". Met Social Media heeft de basis van de piramide een luide en duidelijke stem gekregen. Deze stem is zo krachtig dat haar trillingen tot in de top van de piramide voelbaar zijn.

Die woorden hebben met de huidige commotie rond Wikileaks aan belang gewonnen.
Het is bijzonder wat er gebeurt.

Het is bijna een Bourne identity film die we met z'n allen live meekijken:
Het 'regeringsapparaat' voelt zich bedreigd en zet alle macht in om het individu dat voor hen het gevaar is, te vernietigen.
Het gevaar dat de macht bedreigd is dat alle strategische informatie ineens openbaar is. De strategiën kunnen niet meer worden gemanaged.

De tegenreactie is als verschijnsel nog mooier.
Overal sluiten individuen zich aan bij een 'beweging'. In dit geval is dat een groep zonder gezicht: mensen doen mee met het bestoken van servers. De gezamenlijke kracht van al die eenlingen blijkt in staat om organisaties, die in hun macht onaantastbaar leken, gevoelig te raken.
In 'De wereld draait door' van donderdag 9 december wordt een fragment (minuut 11.35 - 11.55) getoond van een interview met Osame Bedier, waarin deze toegeeft dat paypal op verzoek van de Amerikaanse regering donaties aan Wikileaks blokkeerde.

Binnen het kader van het thema van dit Blog is het bijzonder om vast te stellen dat het inderdaad zo is dat de kracht van de kudde in staat blijkt om de traditionele macht te weerstaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten