woensdag 30 juni 2010

Het geluid van de zwerm

Rond het 'voetbalcircus' -en dus helemaal rond een wereldkampioenschap- zien we allerlei vormen van zwermgedrag. We zijn al decennia lang vertrouwd met 'de massa'. Het woord heeft voor mij in de tijd daardoor ook een negatieve klank gekregen. "De massa is dom..."
Toch vind ik mezelf terug op de bank met een oranjeshirt aan, de beesies hangen aan de lamp, de oranjeslingers hangen door het huis en op de snelweg sluit ik met mijn versierde auto in 't defile van met oranje versierde auto's.

Maar het WK 2010 is een opmerkelijke vorm van zwermgedrag te zien, of beter gezegd te horen.
60.000 toeters bij elkaar geven een oorverdovend geluid.
Maar als je goed naar dat geluid luistert, hoor je meer...


Als je kijkt naar een school vissen, een vlucht vogels dan zie je dat die als door een onzichtbare hand gestuurd van richting veranderen.
Er staat geen dirigent voor het vuvuzela orkest. Toch zwelt het geluid aan, en dempt het weer op een manier die niet overeenkomt met de manier waarop een individu het geluid produceert. Ik zou als individuele vuvuzela speler gewoonweg de adem er niet voor hebben.
Soms hoor jezelfs een stoterig geluid van de tribunes afkomen.


Ik vind het een walgelijk geluid. Het verstoort mijn totale kijkplezier!
...maar... weet je?
Als ik op die tribune zit, dan heb ik er ook een!
If you can't beat them, join them!
Dat is de leuze voor zwermgedrag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten