woensdag 30 juni 2010

Het geluid van de zwerm

Rond het 'voetbalcircus' -en dus helemaal rond een wereldkampioenschap- zien we allerlei vormen van zwermgedrag. We zijn al decennia lang vertrouwd met 'de massa'. Het woord heeft voor mij in de tijd daardoor ook een negatieve klank gekregen. "De massa is dom..."
Toch vind ik mezelf terug op de bank met een oranjeshirt aan, de beesies hangen aan de lamp, de oranjeslingers hangen door het huis en op de snelweg sluit ik met mijn versierde auto in 't defile van met oranje versierde auto's.

Maar het WK 2010 is een opmerkelijke vorm van zwermgedrag te zien, of beter gezegd te horen.
60.000 toeters bij elkaar geven een oorverdovend geluid.
Maar als je goed naar dat geluid luistert, hoor je meer...


Als je kijkt naar een school vissen, een vlucht vogels dan zie je dat die als door een onzichtbare hand gestuurd van richting veranderen.
Er staat geen dirigent voor het vuvuzela orkest. Toch zwelt het geluid aan, en dempt het weer op een manier die niet overeenkomt met de manier waarop een individu het geluid produceert. Ik zou als individuele vuvuzela speler gewoonweg de adem er niet voor hebben.
Soms hoor jezelfs een stoterig geluid van de tribunes afkomen.


Ik vind het een walgelijk geluid. Het verstoort mijn totale kijkplezier!
...maar... weet je?
Als ik op die tribune zit, dan heb ik er ook een!
If you can't beat them, join them!
Dat is de leuze voor zwermgedrag.

woensdag 23 juni 2010

Strategisch management vs Social Media

Dinsdag 1 juni zat ik 'onder het gehoor' van Professor Dr. Herman De Dijn. Hij sprak in de serie Soeterbeeck lezingen van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Van Drop Box
Het werd een 'memorabele' avond. Overigens niet in de laatste plaats door de co-referator Professor Dr. Rene ten Bos. Samen schetsten zij vanuit historisch perspectief een beeld van de huidige werkelijkheid in Zorg en Onderwijs.
Vier punten wil ik uit het geheel lichten.
- In de afgelopen honderd jaar is er een verschuiving geweest van Beroep (komt van roeping,
persoonlijke keuze) naar Professional (functie in organisatie / is buiten de persoon zelf)
- We zijn een andere taal (Engels) gaan gebruiken om over organisaties te spreken. Daarmee zijn we
onpersoonlijker, minder betrokken geworden t.a.v. 'ons werk'.
- Het verschil tussen een product en een dienst is, dat een product eerst een proces doorloopt
(dat kan worden 'gemonitord' en dus kan worden 'ge-iso-normeerd') alvorens het wordt geconsumeerd.
- De hele organisatie wordt 'resultaat gedreven' aangestuurd. Daarmee neemt de organisatie met niet minder genoegen dan perfectie. Perfectie in deze zin wordt gedefinieerd als "dat wat vooraf is vastgesteld". Onverwachte dingen zijn dus 'niet perfect' en daarom 'niet gewenst'.

Nauwelijks een week later mocht ik voor ViaVinci University een Masterclass leiden met als thema 'Strategisch management vs Social Media'
Binnen het tijdsbestek van twee werkdagen hebben we aan de hand van een casus het thema uitgediept. Dat resulteerde in een strategisch plan.
In eerste instantie hebben we ons gestort op de Sociale Media. Daarbij werkten we aan de hand van de vraag "wat is de impact van Social Media op organisaties?" Gaandeweg groeide daarmee het besef dat we niet meer kunnen 'managen' zoals we dat tot nu toe gewend waren. De strategische manager zit op het topje van de piramide en maakt vanuit zijn positie een plan voor de organisatie. Goede communicatie naar beneden 'does the trick".
Met Social Media heeft de basis van de piramide een luide en duidelijke stem gekregen. Deze stem is zo krachtig dat haar trillingen tot in de top van de piramide voelbaar zijn. De voorbeelden van Iran, Georgie, China (en sinds kort Limburg) spreken voor zich.

Het programma was opgezet vanuit de vraag: "Is de vertaling van 'managen' 'beheren' of juist 'beheersen'? Aan het einde van de tweedaagse bleek dat het antwoord op deze vraag was verschoven van 'beheersen' naar 'beheren'.

Tot slot nog een mooi gezegde uit het referaat van Prof. Dr. De Dijn
Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer!